Za tamą. Fantastyka niderlandzka w praktyce i w teorii.

Antologia powstała jako pomysł Damiana Olszewskiego, pomniejszego działacza fandomowego, magistra in spe filologii niderlandzkiej na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim. Na polskim rynku fantastyka niderlandzka ukazuje się bardzo sporadycznie i rzadko kojarzona jest właśnie z tym kręgiem kulturowym. Sam temat fantastyki w Holandii i Belgii jest już wystarczająco ciężki, gdy gatunek ten pozostaje nadal w niszy i dopiero od kilku ostatnich lat możemy mówić o budzeniu się do życia.
Antologia jako dzieło w pełni darmowe – efekt pracy wolontariuszy, a przede wszystkim pełnych pasji pisarzy z Niderlandów – ma za zadanie popularyzować fantastykę niderlandzką poza granicami geograficznymi i uświadamiać fantastów w Polsce, że nie tylko literatura amerykańską i rosyjską można bawić umysł.

Dużą rolę miała tutaj współpraca z portalem Fantasywereld. Duża część tekstów publikowana była po niderlandzku właśnie tam. Pisarze niderlandzcy dość entuzjastycznie podeszli do pomysłu, udzielając kolejnych tekstów do tłumaczenia – w pewnym momencie opowiadań było tak wiele, że nie starczyło tłumaczy-wolontariuszy!
Autorzy tekstów zdobywali liczne nagrody w Niderlandach i za granicą. Ich teksty tłumaczone były wielokrotnie na języki europejskie. Wielu z nich ma za sobą ogromne sukcesy powieści i antologie.

Teksty z niderlandzkiego oraz angielskiego przełożyli studenci i absolwenci KUL-owskiej filologii niderlandzkiej, wspierani poradami i warsztatem doświadczonych tłumaczy niderlandzko-polskich, działających komercyjne w Polsce i Niderlandach od lat, w tym wykładowców z Katolickiego Uniwersytetu w Lowanium. Nad oprawą redaktorską i korektorską oraz ilustracjami pracowali wolontariusze z całej Polski.

Wszystko to pod skrzydłami Grupy Wydawniczej Alpaka, działającej pod Krakowską Siecią Fantastyki.

Prócz samych opowiadań w antologii znajdzie się także garść publicystyki o fantastyce niderlandzkiej pióra zarówno niderlandzkich, jak i polskich badaczy.

Spis tekstów:

W praktyce”

*Floris M. Kleijne

– Diamentowe rekiny (Diamond Sharks)

– Miszmasz (Mashup)

– A Matter of Mass (A Matter of Mass)

*Anaïd Haen

– Intrygant króla (Konkelaar des Konings)

*Django Mathijssen

– Kaboom! (Kaboem!)

– Jak stałam się morderczynią(Hoe ik een moordenaar werd)

*Adriaan van Garde

– Anomalia (De Anomalie)

– Czekając na odrodzenie (Wachtend op Voortplanning)

– Dla matki (Voor moeder)

– Strach Izaka (Izaks Angst)

– Rapsodia Armagedonu (Armageddon Rapsodie)

*Pepper Kay

– Wilki (Wolven)

*Mike Jansen

– Kryptogral (Cryptograal)

– Łowca Lewiatana (Leviathanjager)

– Rok szczura (Het jaar van de rat)

– Wyspy światła w morzu ciemności (Eilanden van licht in een zee van duister)

– Efekt Dawida (David-effect)

– Szczęśliwy Jack (Fortunate Jack)

– Mój nowy najlepszy przyjaciel (Mijn nieuwe beste vriend)

– Tragedia po drugiej stronie (De tragiek van d’overzij)

W teorii”

* Alejanro Tauber

– Język niderlandzki nie pasuje do science fiction (Het Nederlands is niet gemaakt voor sciencefiction)

– Pierwsza niderlandzka książka science-fiction z 1777 na tle rzeczywistości (Het eerste Nederlandse scifiboek uit 1777 langs de meetlat van de realiteit)

*Niels van Eekelen

– Tłumaczenie nazw własnych w literaturze fantasy (Het vertalen van fantasynamen)

*Damian Olszewski

– Fantastyka niderlandzka w Polsce

– Filologia kocia, czyli o metamorfozie w „Minoes” Annie M.G. Schmidt